sâmbătă, 24 martie 2012

“Războiul” dintre Societatea de Transport Alba Iulia şi Primăria Turda i-a obligat pe turdeni să se descurce cîteva ore fără transport în comun

de Emil HĂLĂŞTUAN
Timp de cîteva ore, transportul public de persoane a fost paralizat la Turda. În dimineaţa zilei de joi, 22 martie, mii de turdeni au rămas cu ochii în soare, în staţiile unde aşteptau autobuzele roşii, ce circulă pe traseele de transport urban de călători, din interiorul oraşului. În timp ce oamenii, grăbiţi, au apelat la taximetre sau la alte mijloace de transport, pentru a ajunge la serviciu, ori la şcoală “războiul comunicatelor” dintre Primăria Turda şi Societatea de Transport Public Alba Iulia (STP), punctul de lucru Turda, început marţi, 20 martie, cînd STP-ul anunţa sistarea circulaţiei autobuzelor, se încheia, iar autobuzele şi-au reluat circulaţia la ora 12, după circa şapte ore de “grevă”.
Datorii de miliarde
Marţi, 20 martie, printr-un comunicat remis presei locale, Societatea de Transport Public (STP), prin directorul punctului de lucru Turda, Dan Mostecky, îi anunţa pe turdeni că de joi, 22 martie, autobuzele firmei nu vor mai circula pe traseele de transport în comun din interiorul oraşului. Cauza acestei decizii: neplata, de către Primăria Turda a unei datorii de peste 2,7 milioane de lei, adică aproximativ 28 de miliarde de lei vechi, către STP Alba Iulia. Potrivit lui Dan Mostecky, datoria reprezintă sume acumulate pe parcursul unei perioade de un an şi opt luni, din 2010 pînă în prezent, prin neplata, de către autorităţile publice turdene a unor servicii de transport prestate gratuit de STP, pentru categoriile de persoane ce beneficiază de gratuităţi, conform legii. Într-o convorbire telefonică avută miercuri, 21martie, cu reporterul Făcliei de Cluj, Mostecky s-a referit şi la nişte sume ce ar trebui plătite STP-ului de Primăria Turda, cu titlul de subvenţii.
Datornicul îl muştruluieşte pe creditor
Într-un comunicat de presă transmis miercuri, 21 martie, din partea Primăriei municipiului Turda, semnat de primarul Tudor Ştefănie, reprezentanţii STP sînt atenţionaţi că întreruperea serviciului va atrage după sine o serie de sancţiuni ale operatorului de transport public de persoane. În încheierea comunicatului, primarul Tudor Ştefănie îi asigura pe turdeni că “autorităţile locale vor depune toate eforturile pentru continuarea prestării serviciului în condiţiile contractuale acceptate de părţi".
Într-o intervenţie la RadioTransilvania, miercuri, 21 martie, Tudor Ştefănie declara: “Cu privire la acest contract nu există nici un impediment ca el să se deruleze în continuare. Noi am asigurat toate condiţiile necesare, ultimele datorii ce le-am avut la ei se vor plăti în cursul zilei de astăzi. Termenul limită era 20 martie, azi se va rezolva, este vorba doar despre o zi întîrziere. Noi ne încadrăm în prevederile contractuale. Vom dori să discutăm cu cei responsabili de gestionarea contractului şi nu prin intermediari care folosesc asemenea instrumente de denigrare a unei instituţii publice!"
Un drept la replică, formulat în urma unui articol nescris şi, cu atât mai mult, nepublicat
Propria imagine sau imaginea autorităţilor locale, în ansamblu, sau imaginea oraşului, a devenit atît de importantă pentru primarul Turzii, Tudor Ştefănie, încît acesta a semnat un comunicat de presă ce s-a dorit a fi un “drept la replică” la comunicatul de marţi al STP şi l-a trimis şi cotidianului “Făclia de Cluj” cu toate că ziarul nostru nu publicase, pînă în acel moment, niciun articol despre situaţia transportului public de persoane de la Turda, ce, potrivit unor surse din administraţia locală, se părea că se va detensiona încă din ziua de miercuri, 21 martie.
În ceea ce priveşte lipsa impedimentelor ce ar împiedica derularea în continuare a contractului încheiat de Consiliul local Turda cu STP Alba Iulia, miercuri, 21martie, cînd Tudor Ştefănie formula această concluzie, într-un comunicat de presă al Primăriei Turda, directorul punctului de lucru local al STP, Dan Mostecky, preciza, pentru postul de radio Transilvania Turda: “Ne pare rău pentru neplăcerile cauzate populaţiei municipiului Turda… dar nu se mai poate! În prezent stocul de motorină a ajuns la zero, pentru că avem întîrzieri la plata carburantului .Considerăm că eforturile noastre au fost considerabile, ţinînd cont că datoriile cumulate de primărie echivalează cu aproximativ şase luni de activitate”. Mostecky a mai spus că, timp de o jumătate de an, activitatea STP la Turda “a fost susţinută împotriva oricăror raţiuni economice”…
Autobuzele roşii străbat iar drumurile Turzii
După o întrerupere de cîteva ore, joi, 22 martie, la ora 12, autobuzele STP-ului au început iar să circule pe traseele de transport public urban de călători din interiorul Turzii. Dan Mostecky a declarat pentru ziarul “Făclia de Cluj”: “Am făcut o înţelegere cu primăria. Au plătit o parte din suma datorată. S-au angajat să plătească şi celelalte sume restante”.
Economicu-i mulţumit, politicul ba!
Societatea de Transport Public a reluat lucrul, dar dacă directorul punctului de lucru din Turda al acestei firme, Dan Mostecky, s-a declarat mulţumit de felul în care s-a rezolvat diferendul cu autorităţile turdene, un comunicat de presă al Alianţei PSD-PNL demonstrează că politicienii opoziţiei nu sînt dispuşi să înghită atît de uşor hap-ul reconcilierii şi vor explicaţii mai multe despre daravera cu transportul în comun pe raza Turzii.
Bunăoară, social-democraţii şi liberalii turdeni, un fel de USL pe două treimi, vor să ştie ce servicii trebuiau plătite STP-ului, de către autorităţile locale, în contul sumei menţionate în comunicat. Aliaţii din PSD-PNL nu s-au oprit aici. Aceştia mai doresc explicaţii şi de la primarul Tudor Ştefănie: “Solicităm, de asemenea, primarului municipiului Turda, domnul Tudor Ştefănie, semnatarul comunicatului emis miercuri, 21 martie, de primărie, explicaţii în legătură cu modul în care trebuie înţeleasă formularea: “ultimele datorii ce le-am avut la ei se vor plăti în cursul zilei de astăzi. Termenul limită era 20 martie, azi se va rezolva, este vorba doar despre o zi întârziere” în condiţiile în care STP susţine că este vorba despre datorii ce s-au acumulat în anii 2010, respectiv 2011. Cînd a fost informat Consiliul local, în calitate de parte în contractul încheiat cu STP Alba Iulia, despre plăţile restante pe care autorităţile locale le au de făcut către operatorul căruia i-a concesionat dreptul de a efectua transport public de persoane în municipiul Turda?
De asemenea, liderii alianţei locale dintre social-democraţi şi liberali cer primarului Tudor Ştefănie “să precizeze din ce capitol al bugetului local pentru anul 2012 s-au făcut, în data de 21 martie, plăţile către STP, menţionate în comunicatul semnat de către domnia sa. Solicităm executivului să precizeze dacă membrii forului deliberativ turdean au fost informaţi despre existenţa acestor restanţe şi dacă aceste sume figurează în execuţiile bugetare aferente anilor 2010, respectiv 2011. Solicităm Direcţiei de Venituri din Primăria Turda situaţia încasării sumelor datorate bugetului local, de Societatea de Transport Public, în contul redevenţelor cuvenite, conform contractului de concesionare a serviciului public de transport în comun, încheiat de Consiliul local Turda cu această societate comercială. Cerem compartimentului juridic din cadrul Primăriei Turda să confirme sau să infirme, după caz, dacă are cunoştinţă de existenţa unui proces intentat în instanţă de STP autorităţilor publice turdene, pentru neplata sumelor restante reclamate de societatea comercială în cauză”.
La Turda, cînd s-au oprit autobuzele, s-a pornit opoziţia
Pacea relativă şi consensul a la Iliescu, instaurat în ultimii patru ani în Consiliul local Turda pare că s-a fisurat semnificativ. Incidentul provocat de STP, care joi, 22 martie, a interupt cîteva ore activitatea de transport public de persoane în Turda, s-a constituit în scînteia ce poate declanşa reactivarea opoziţiei turdene, a cărei “perioadă de hibernare” trebuie să ia sfîrşit dacă politicienii de altă culoare decît cea a democrat-liberalilor, oricare ar fi aceea, ţintesc izbînda la alegerile locale, ce bat la uşă. “Propunem executivului o informare completă asupra acestei chestiuni, făcută în cursul unei şedinţe extraordinare a Consiliului local Turda, convocată cît mai degrabă, în acest scop” au solicitat social-democraţii şi liberalii turdeni în încheierea comunicatului de presă al Alianţei PSD – PNL.
Alegerile viitoare au fost ieri
În ceea ce priveşte electoratul, deoarece joi, 22 martie, nici apa nu a curs la Turda, deşi directorul general al Companiei de Apă Arieş, Alexandru Sabău, anunţa încă din toamna anului trecut că în luna noiembrie 2011 vor înceta neplăcerile cauzate turdenilor de lucrările de reabilitare şi extindere a reţelelor de apă şi canalizare din oraş, la cite înjurături s-au auzit pe străzile Turzii, puterea democrat-liberală se poate felicita că alegerile locale nu au fost programate pentru duminică.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu